Produktrådgivning

Vardagar 08-17

Vi hjälper dig med

  • Produktfrågor
  • Nya beställningar
0770 - 777 600

Kundservice

Julstängt 23-26 december

Vi hjälper dig med

  • Leveransfrågor
  • Reklamationer
0770 - 777 600
Mina Sidor

Reklamation

Här hittar du information om du vill reklamera ditt köp.

Leveransförseningar

På grund av Covid-19-epidemin, så kan försändelser komma att bli försenade då vissa av våra leverantörer har haft stopp i sin produktion. Vi försöker i största möjliga mån hålla våra kunder informerade angående de leveransdatum vi får till oss.

Har du ändå frågor angående leveranstid ber vi dig ställa dessa frågor genom att svara på det mail du fick med din orderbekräftelse. Vi kommer ta hand om din fråga så snart vi kan.

Reklamera ett köp

Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera en vara under förutsättning att varan är behäftad med ursprungsfel. Men vänta inte med att påtala felet. Vänligen fyll i vårt reklamationsformulär och invänta respons innan du skickar tillbaka några varor. Vi kontaktar dig med de uppgifter som du behöver för att skicka tillbaka varorna till oss.

Så här gör du din reklamation

Du gör din reklamation genom att fylla i reklamationsformuläret. För att vi ska kunna behandla en reklamation, måste alla fält i reklamationsformuläret vara ifyllda. Gå därför igenom alla stegen nedan, innan du går till reklamationsformuläret i sista steget.

1. Modellbeteckning och serienummer

Skriv ner modellbeteckning och serienummer för produkt. För luftvärmepumpar hittar du information om modellbeteckning och serienummer här.

2. Hitta ditt ordernummer

Ordernumret finns i ämnesraden i mailet du fick som orderbekräftelse.

3. Ta reda på ditt installationdatum

Kolla upp när installationen genomfördes.

4. Felbeskrivning

Var noggrann när du skriver felbeskrivningen så går din handläggning snabbare. Om du exempelvis meddelar oss, vilken felkod produkten uppvisar, går det fortare för oss att reda ut vad det är för problem och se till att rätt åtgärder vidtas.

5. Till reklamationsformuläret

Nu är du redo att fylla i vårt reklamationsformulär. Observera att alla fält måste vara ifyllda för att vi ska kunna behandla reklamationen.

Vi tar bara emot reklamationer på varor som är köpta via Polarpumpen. Har du inte köpt installationen via oss hänvisar vi till den installatör du anlitat.

» Till reklamationsformuläret

Viktigt

Om du har garanti kvar på din pump så står inte du för några kostnader vid fabrikationsfel eller (om du även beställde installation utav oss) installationsfel.

MEN om vi inte kan konstatera något fel när vi är ute på plats eller om felet beror på handhavande eller slitage, så kommer kostnaden att debiteras dig som kund. Därför är det viktigt att felet måste kunna konstateras när montören är på plats.

Problem med värmepump?

Många problem kan åtgärdas genom att göra en felsökning. Vi har samlat de vanligaste felen på luft-luftvärmepumpar och hur man åtgärdar dem. Kanske kan du själv lösa problemet redan idag.

Till felsökning

Fraktskador

Är godset skadat vid leverans? Fyll i vårt formulär för fraktskada.

» Till formulär för fraktskada

Ångerrätt

Som kund har du också ångerrätt vid köp i vår butik. Läs mer om vad som gäller, om du vill ångra ditt köp.

» Till ångerrätt

Vad händer efter lagd reklamation?

Här får du information om vad som händer efter att du har lagt en reklamation.

Du har registrerat din reklamation. Vad händer nu?

1. Handläggning

Först handlägger vår reklamationsavdelning reklamationen. Vi kontrollerar att vi fått in all data vi behöver för att bedöma felet på din vara. Ibland kan handläggaren kontakta dig och lösa problemet per telefon. Om en reservdel behövs kan i de flesta fall handläggaren beställa eventuell reservdel direkt och lägga ut reklamationen till en installationsfirma. Vid vissa fall måste en installatör besöka dig och göra en felsökning för att se vad det är för fel.

2. Mail om preliminärt tilldelad installatörsfirma

Om du inte fått ett mail eller samtal innan från en handläggare på Polarpumpen så kommer du få ett mail som talar om att din reklamation har tilldelats en preliminär installationsfirma. Så snart som denne har accepterat uppdraget kommer du att få ytterligare information.

3. Mail med förslag på tid för reparation

Du kommer senare få fler mail där installatören sänder ut information angående förslag på reparationstid. På grund av Covid-19 -epidemin kan inte installatören boka upp dig som kund innan han har fått eventuell reservdel. Många leverantörer har längre leveranstider än normalt.

4. Installatören besöker dig och reparerar din vara.

Luft-luftvärmepump - är aldrig primär värmekälla

En luft-luftvärmepump är alltid bara ett komplement till en primär värmekälla. Om du installerar en luft-luftvärmepump ska du därför behålla el-elementen, så att dessa kan hjälpa till vid riktigt låga temperaturer eller om luft-luftvärmepump går sönder. Du kan inte få någon kompensation för förlorad besparing eftersom en luft-luftvärmepump är ett komplement.

Vad är en primär värmekälla?

Enkelt förklarat är en primär värmekälla en värmekälla som kan ge huset hela dess årsbehov av värme. Många värmepumpar, pelletspannor, elpannor, vedpannor, oljepannor, gaspannor och fjärrvärme kan användas som primär värmekälla.

» Läs mer om primär värmekälla

Mer information

Pröva tvister med hjälp av utomstående organ

Vid eventuella tvister i samband med reklamation så följer vi naturligtvis Allmänna Reklamationsnämndens beslut.