Polarpumpen.se erbjuder säkra kortbetalningar med Visa och MasterCard i samarbete med Svea Webpay som ingår i Svea Bank-koncernen. Svea Webpay är certifierade enligt standarden PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Polarpumpen.se accepterar samtliga Visa- och Mastercard-anslutna kort utgivna i Norden. Kortköpen sker direkt hos Svea Webpay och all information är krypterad enligt gällande standarder och regler. Ingen kortinformation hanteras eller sparas hos Polarpumpen.se. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.
1. Allmänt
Vid betalning via faktura samarbetar Polarpumpen.se med Svea Bank AB.
För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år.
Du får inte ha några betalningsanmärkningar.
Samtliga fakturor är av Polarpumpen.se överlåtna till Svea Bank AB.
Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.
2. Betalningstid, påminnelseavgift samt dröjsmålsränta
Betalningstiden är alltid minst 14 dagar från fakturadatum.
Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift, för närvarande 60 kr.
Dröjsmålsränta utgår från förfallodagen med 2% per månad.
3. Faktureringsrutin konsument
Om fakturan inte betalas i tid skickas en påminnelse till dig.
Om betalning inte inkommit till Svea Bank AB senast dag 7 från det att påminnelsen skickades till dig övergår fakturan till att bli en kontokredit. Genom detta ges du en möjlighet att delbetala ditt köp i din egen takt. Lägsta beloppet att betala är 3% av vid var tid utestående skuld, dock lägst 50 kr samt ränta och avgifter. Du kan naturligtvis när som helst betala ett högre belopp eller hela skulden. Om fakturan övergår till en kontokredit gäller villkoren för ”Betalning genom kontokredit”. Där regleras bland annat Svea Bank AB:s rätt att säga upp kontokrediten i förtid:
» Betalning genom kontokredit
» Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation
Vid kontokredit tillkommer en månatlig aviavgift om för närvarande 45 kr. Krediträntan beräknas på den aktuella skulden vid aviseringstillfället. Den nominella årliga räntan är för närvarande 19,75%.
Om betalning inte sker i rätt tid kommer du att påföras en förseningsavgift om för närvarande 145 kr. Du kommer också bli debiterad en dröjsmålsränta med 2% per månad på den vid var tid utestående skulden från förfallodatum tills full betalning sker.
Exempel på effektiv ränta vid köp om 5 000 kr, löptid 12 månader, 19,75 % ränta, uppläggningsavgift 0 kr och aviavgift 45 kr: 45,51%.
4. Faktureringsrutin näringsidkare
Om fakturan inte betalas i tid skickas en påminnelse till dig. Vid utebliven betalning lämnas fakturan till inkasso.
Vi kan även erbjuda dig möjligheten att dela upp din betalning som sker i samarbete med Svea Webpay. Delbetalning är ett flexibelt alternativ för dig som vill ha kontroll över dina inköp och samtidigt vara säker på att kunna köpa det du behöver. Det finns flera olika betalningsalternativ att välja mellan och du kan när som helst under delbetalningstiden välja att slutbetala den resterande skulden i en enda betalning. Ansökan om delbetalning sker i kassan i samband med att du anger personnummer och den delbetalningsplan som passar dig. Därefter görs en kreditupplysning och identitetskontroll och du får direkt besked om ansökan har godkänts. Information om att upplysning gjorts kommer att skickas hem till dig via post eller via sms. Skulle ansökan inte godkännas kan du välja något annat betalningsalternativ. Uppläggningsavgiften betalas på inbetalningsavin. Aviavgiften betalas sedan på respektive månadsavi.
Om du har valt att handla mot delbetalning kan du komma att bli kontaktad per telefon för att verifiera din identitet. Det är en säkerhetskontroll för att minska bedrägerier.
OBS: Delbetalning kan inte användas i samband med köp där rotavdraget utnyttjas.
Mer information om aktuella Svea-kampanjer hittar du i kassan.
Delbetalning - upp till 50 000 kr | Ränta | Uppläggningsavgift | Aviseringsavgift |
3 månader | 0% | 195 kr | 45 kr |
6 månader | 0% | 295 kr | 45 kr |
12 månader | 0% | 395 kr | 45 kr |
Delbetalning - upp till 100 000 kr | Ränta | Uppläggningsavgift | Aviseringsavgift |
12 månader | 0% | 395 kr | 45 kr |
Delbetalning - upp till 150 000 kr | Ränta | Uppläggningsavgift | Aviseringsavgift |
18 månader | 9,50% | 395 kr | 45 kr |
24 månader | 9,50% | 395 kr | 45 kr |
36 månader | 9,50% | 495 kr | 45 kr |
48 månader | 9,50% | 495 kr | 45 kr |
60 månader | 9,50% | 495 kr | 45 kr |
Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 395 kr, aviavgift 45 kr: 18,98 %.
Läs mer om allmänna villkoren hos Svea Webpay.
I de fall återbetalningar är aktuella så görs detta i första hand genom återinsättning på det betalkort som användes vid beställning, eller till ett av dig angivet bankkonto. Återbetalningen sker inom några dagar från det att ärendet som orsakar återbetalningen är avslutat.
Faktura
Vid köp mot faktura erhåller du en kreditfaktura från Svea Bank AB med det krediterade beloppet.
Så här går det till när du returnerar en vara som är beställd mot faktura:
När returen är åter på vårt lager och har kontrollerats så skapar vi en kreditering. En kontroll kan ta mellan 1-14 dagar från mottagandet. Efter att kreditering är slutförd hos oss meddelar vi Svea Bank AB. På kreditfakturan syns de artiklar som vi har krediterat dig samt eventuell returfrakt. Läs mer om eventuella kostnader som kan uppkomma vid retur under kapitlet "ångerrätt". Du drar av det krediterade beloppet från ursprungsfakturan och betalar in kvarvarande summa. Uppgifterna som används för inbetalning är de som finns på ursprungsfakturan från Svea Bank AB. Om förfallodatum närmar sig och du inte mottagit e-post om kreditering är det viktigt att du hör av dig till oss så att det inte påförs påminnelseavgifter eller inkassokrav.
Om du har betalat fakturan
Svea Bank AB sköter återbetalningen av kreditfakturor. Svea Bank AB kontaktar dig via e-post och ber dig att inkomma med bankuppgifter för att kunna genomföra återbetalning. Utbetalning tar ca 5 bankdagar. Observera att vissa banker kan ha längre handläggningstider.
Kortbetalning eller direktbetalning
Vid köp med kort, kreditkort eller direktbetalning återförs pengarna till samma kort eller konto som användes vid beställningen.
Så här går det till när du returnerar en vara som är beställd mot kortbetalning:
När returen är åter på vårt lager och har kontrollerats så skapar vi en kreditering. En kontroll kan ta mellan 1-14 dagar från mottagandet. Efter att krediteringen är slutförd hos oss tar det mellan 1-3 bankdagar innan du erhåller återbetalningen. Läs mer om eventuella kostnader som kan uppkomma vid retur under kapitlet "ångerrätt". Vid betalning med kreditkort syns återbetalningen runt det datum transaktionen genomfördes. Observera att vissa banker kan ha längre handläggningstider. Har du inte fått pengarna åter ber vi dig att i första hand kontakta din kortutgivare/bank. Har du bytt bank sedan köpet genomfördes hos oss så kommer återbetalning ske till det nya kortet. Det enda du behöver göra är att ta kontakt med din bank och be dem genomföra återbetalningen till rätt kort.
Förskottsbetalning
Vid köp mot förskottsbetalning kommer vi att skriftligen begära in kontouppgifter från dig. Kontouppgifterna måste inkomma till oss skriftligen då vi av säkerhetsskäl inte tar emot denna information över telefon. Vi sparar inga kontouppgifter från när köp genomfördes.
Så här går det till när du returnerar en vara som är beställd mot förskottsbetalning:
När returen är åter på vårt lager och har kontrollerats så skapar vi en återbetalning. En kontroll kan ta mellan 1-14 dagar från mottagandet. Läs mer om eventuella kostnader som kan uppkomma vid retur under kapitlet "ångerrätt". Återbetalning sker till de bankuppgifter som du inkommit med och tar mellan 1-3 bankdagar.
Delbetalning
Har du valt att betala din order med en delbetalningskampanj så kommer du vid nästa aviutskick från Svea Bank AB få ett förändrat totalbelopp på din delbetalningsavi. Beloppet är justerat efter den summa vi har krediterat på din order. Det är viktigt att samtliga avier betalas innan förfallodatum.
Så här går det till när du returnerar en vara som är beställd mot delbetalning:
När returen är åter på vårt lager och har kontrollerats så skapar vi en kreditering. En kontroll kan ta mellan 1-14 dagar från mottagandet. Läs mer om eventuella kostnader som kan uppkomma vid retur under kapitlet "ångerrätt". Efter att krediteringen är slutförd hos oss meddelar vi detta till Svea Bank AB.
Företagsfaktura
Följande gäller för kunder som handlar i egenskap av företag och väljer betalning via faktura (”företagsfaktura”).
Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum (eller det datum som framgår av fakturan). Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2 % per månad
från förfallodatum till dess full betalning sker.
Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158 7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.
Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.